نوشته شده توسط : رضا

امروزه دکوراسیون منزل یکی از الویت های هر خانواده شده است که با توجه به تنوع آن، یکی از زیر شاخه های تزیینی محصولات پی وی سی و زیر مجموعه آن می باشد. یکی از ابزارآلات مناسب جهت تزیین خانه قرنیز پی وی سی می باشد که اخیرا جایگزین نمونه های مشابه خود شده است به این علت که نصب بسیار راحت تری دارد و مقرون به صرفه تر از نمونه های سنگی و چوبی  می باشد وبا توجه به تکنولوژی جدید در تولید علاوه بر زیبایی خانه کاربری متفاوت تری نسبت به انواع مشابه دارد که می توان به عبور سیم های متفاوت در آن ذکر کرد.

 

قرنیز  ابزاری ﺍز سنگ یا چوب یا پی وی سی می باشد که در پایین دیوﺍر ها نصب می‌شود. قرنیز  نسبت به دیوار برجسته تر می باشد و یکی از وظایف آن جلوگیری از آسیب به دیوار است که عموما مورد ضربه توسط وسایل منزل قرار می گیرد و یکی از کاربرد های منحصر به فرد قرنیز های شرکت پرشین پلاست نیز می توان به عبور سیم و کابلها از وسط آن اشاره نمود .این شرکت با الهام گرفتن از طرح سنگ قرنیز و قرنیز های پلی استایرن و به کمک تکنولوژی از این ابزار به عنوان یک ابزار جهت زیبا سازی منزل و کاربردی تر کردن آن کرده است. ساختار این محصول به گونه ای طراحی شده است که یک شاسی برای زیر کار ابتدا نصب نموده سپس سیم ها را از آن عبور داده و شاسی رو نصب می شود حتی می تواند جایگزین مناسبی بجای داکت ها باشد و علاوه بر اینکه کار داکت را انجام می دهد به ساختمان جلوه ویژه تری می دهد.

یکی دیگر از مزایای این محصول قابل شستشو بودن آن است این محصول قابل اشتعال نمی باشد و حتی زمانیکه بخواهیم دکوراسیون منزل را تغییر دهیم می توان با تعویض رنگ شاسی رو، با توجه به رنگ بندی و دکوراسیون جدید آن را تغییر داد.

                        



:: بازدید از این مطلب : 22
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 3 مرداد 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رضا

سیم جوش میگ/مگ برای فولاد های معمولی ساختمانی  سوله سازی و فولادهای لوله با استفاده از گاز co2 بکار می رود که به صورت مسوار و کناف شده روی قرقره های پلاستیکی با  وزن 1 کیلو و در قطر 1.2 موجود می باشد.

الکترود جوشکاری                                     

خواص کاربردی: الکترود رتیلی سلولزی که برای جوشکاری اتصالی فولادهای معمولی ساختمانی، مخزن سازی، کشتی سازی مناسب می باشد. دارای پاشش کم و ظاهر صاف و تمیز بودن جوش از ویژگی های این الکترود می باشد.

حالات جوشکاری: تخت، افقی، عمودی، سربالا،بالا سر

تیگ آرگون

TIG:ER308L

سیم جوش co2 زنگ نزن اوستنیتی با مقدار کربن کم که برای جوشکاری تیگ فولادهای مقاوم به خوردگی CrNi مناسب می باشد برای جوشکاری فولاد زنگ نزن به فولادهای کربنی مناسب است و نسبت به خوردگی بین دانه ای تا 350 درجه سانتیگراد مقاوم می باشد. به صورت شاخه های 1 متری و در بسته های 5 کیلو در قطر های1.6 و 2.4 موجود می باشد.
TIG:ER309L

 سیم جوش فریتی اوستنیتی که برای جوشکاری تیگ فولادهای پرآلیاژ به فولادهای کم آلیاژ یا فاقد آلیاژ مناسب می باشد و بالاترین دمای عملیاتی آن 300 درجه سانتیگراد می باشد. به صورت شاخه هاس 1 متری و در بسته های 5 کیلو در قطرهای 1.6 و 2.4 موجود می باشد.

TIG:ER316L

سیم جوش زنگ نزن اوستنیتی تثبیت شده برای جوشکاری تیگ فولادهای مقاوم به خوردگی از نوع CrNiMO به کار رفته و نسبت به خوردگی بین دانه ای 400 درجه سانتیگراد مقاوم می باشد. به صورت شاخه های 1 متری و در بسته های 5 کیلو در قطرهای 1.6 و 2.4 موجود می باشد.

سیم جوشکاری آرگون

MIG:ER306L

سیم جوش زنگ نزن اوستنیتی با مقدار کربن کم که برای جوشکاری تیگ فولادهای مقاوم به خوردگی CiNi مناسب می باشد برای جوشکاری فولادهای زنگ نزن به فولادهای کربنی مناسب است و نسبت به خوردگی بین دانه ای تا 350 درجه سانتیگراد مقاوم می باشد. به صورت کلاف روی قرقره های پلاستیکی با وزن 15 کیلو و 5 کیلو در قطرهای 8/0 تا 1.2 موجود می باشد.

MIG:ER309L

سیم جوش فریتی اوستنیتی که برای جوشکاری میگ/ مگ فولادهای پرآلیاژ به فولادهای کم آلیاژ و یا فاقد آلیاژ مناسب می باشد و بالاترین دمای عملیاتی آن 300 درجه سانتیگراد می باشد. به صورت کلاف روی قرقره های پلاستیکی با وزن 15 کیلو و 5 کیلو در قطرهای 0.8 تا 1.2 موجود می باشد.

MIG:ER316L

سیم جوش زنگ نزن اوستنیتی ثابت شده برای جوشکاری میگ /مگ فولادهای مقاوم به خوردگی از نوعCrNlMO به کار رفته و نسبت به خوردگی بین دانه ای تا 400 درجه سانتیگراد مقاوم می باشد. به صورت کلاف روی قرقره های پلاستیکی با وزن 15 کیلو و 5 کیلو در قطرهای 0.8 تا 1.2 موجود می باشد.

سیم CO2

سیم جوش میگ / مگ برای فولادهای معمولی ساختمانی ، سوله سازی و فولادهای لوله با استفاده از گاز co2  به کار می رود که به صورت مسوار و کلاف شده روی قرقره های پلاستیکی 15 کیلوو 5 کیلو و در قطرهای 0.8 تا 1.6 میلیمتر می باشد.

 



:: بازدید از این مطلب : 17
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 3 مرداد 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رضا

تولید شده توسط گروه تولیدی صنعتی مه گستر در ظرفیت های 100 الی 500 کیلوکالری جهت تنظیم دما در سالن به کارمی رود.موارد استفاده آن در گلخانه ها، مرغداری ها، کارخانه های صنعتی،سالن های ورزشی یا کارگاهی و به طور کلی در هر سالنی که نیاز به گرمایش داشته باشد،می باشد.همانطور که در عکس مشاهده می کنید، جنس کوره آن از استیل 304 است و قابلیت نصب فن سانتریفیوژ یا اکزیال را دارد.تفاوت فن سانتریفیوژ با فن اکزیال در فشار هوادهی بیشتر و تولید صدای کمتر آن است.البته به دلیل وجود تفاوت قیمت چشمگیر آن توصیه می شود قبل از انتخاب حتما از مشاوران فنی این گروه بهره ببرید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید و در هزینه های خود صرفه جویی کنید.

طرز کار دستگاه :                                                                     

نحوه کارکرد بخاری صنعتی مخصوص بدین گونه است که یک مشعل (ایران رادیاتور) به کوره دستگاه متصل است و هنگامی که مشعل روشن شود حرارت را به داخل کوره هدایت می کند.به منظور اینکه بتوانیم از بیشترین میزان حرارت ممکن استفاده کنیم،دو ردیف لوله به انتهای کوره به صورت رفت و برگشت متصل می شود که تعداد این لوله ها بسته به ظرفیت کوره بین 18 تا 34 لوله می باشد.بدین ترتیب حرارت به صورت سه پاس رفت و برگشت (یک پاس در کوره و دو پاس در لوله ها) در گردش است.لذا حرارت از دست رفته از دودکش هیتر به کمترین میزان ممکن می رسد.

بدنه دستگاه :

بدنه بخاری های این شرکت از ورق گالوانیزه تهیه و به صورت دوبل طراحی شده است.همانطور که در عکس مشاهده می کنید.....

نحوه تنظیم دما :

بخاری صنعتی مرغداری به صورت اتوماتیک دمای سالن را تنظیم می کند و نیازی به تنظیم دستی دما یا خاموش و روشن کردن هیتر از طریق کاربر نیست.

این دستگاه دارای دو سنسور می باشد که یکی برای تنظیم دمای سالن و دیگری برای تنظیم دمای داخل دستگاه به کار می رود.

نحوه کار این سنسورها بدین صورت است که سنسور داخل سالن با تلرانس 2 درجه فرمان روشن یا خاموش شدن را به بخاری می دهد.

و اما سنسور دوم که برای تنظیم دمای داخل هیتر تعبیه شده است بدین صورت عمل می کند که در هنگام روشن شدن بخاری ابتدا مشعل را روشن نموده و پس از آنکه دمای داخل کوره به اندازه کافی برسد،فن ها را روشن می کند.دلیل این امر این است که هوای سرد و بدون حرارت وارد سالن نشود.همچنین در هنگام خاموش کردن هیتر ابتدا مشعل را خاموش می کند و سپس هنگامی که دمای کوره به اندازه کافی پایین بیاید،فن ها را نیز خاموش می کند.بدین صورت از آسیب رسیدن به دستگاه و سوختن کوره جلوگیری می شود.



:: بازدید از این مطلب : 13
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 3 مرداد 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رضا

با صنعتی شدن و پیشرفت روبه جلوی کشاورزی و دامداری مرغداری ها و با در نظر گرفتن بحث بازخورد , اکثر صاحبان این گونه از کسب و کار ها را برآن داشته تا در جهت استفاده بهینه از انرژی به دنبال برترین تکنولوژی ها جهت سرمایش , گرمایش , تهویه سالن های خود باشند .هیتر ها بهترین عناصر گرمایش جهت استفاده در مرداری ها و گلخانه های صنعتی هستند . ورود بخاری های صنعتی را میتوان تحولی شگرف در این مشاغل نامید .

مزایای هیتر های صنعتی                                                  

1- نسبت مناسب هزینه پرداختی به بازدهی دستگاه 2-خراب شدن اندک هیتر ها 3 انتخاب حرارت به مقدار مناسب و دقیق 4- تنظیمات هوشمند 5- امنیت و ایمنی بالا

 



:: بازدید از این مطلب : 13
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 3 مرداد 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رضا

گلخانه ها به طور کلی به دو دسته گلخانه سرشاخه و گلخانه سیفی جات تقسیم بندی می شوند.در گلخانه های سرشاخه حرارت پرتاب شده توسط بخاری نمی تواند در سطح میانی گلخانه جریان یابد چراکه باعث آسیب رساندن به گل ها می شود.همچنین این گردش هوا نباید در قسمت پایینی جریان یابد چراکه گرم بودن خاک استفاده شده در این نوع هیترها باعث ایجاد بیماری و آسیب رسیدن به گل می شود.

از مطالب فوق نتیجه می گیریم که تنها راه ایجاد گردش هوا در گلخانه های سرشاخه قسمت بالایی گلخانه است و ما باید در این قسمت برای ایجاد جریان هوای گرم استفاده کنیم.بنابراین حرارت در گلخانه های سرشاخه باید در ارتفاع بالای 1.5 متر جریان یابد تا به گل آسیبی نزند.

با توجه به آنچه که گفتیم، گروه تولیدی صنعتی مه گستر اقدام به طراحی و ساخت بخاری صنعتی MT-250,000 کرده است.ارتفاع دریچه خروجی هوای گرم در این بخاری 170 سانتیمتر از سطح زمین در نظر گرفته شده است تا بتواند فاصله امنی را تا سرشاخه ها ایجاد کند.

از دیگر مزایای این بخاری می توان به کاهش رطوبت ایجاد شده در شب اشاره کرد که وجود همین رطوبت به دلیل تفاوت دما در داخل و خارج از گلخانه شبنم تولید می کند که ریزش همین شبنم ها به روی گل نیز باعث آسیب دیدن گل می شود.

اما در انواع بخاری گلخانه ای های سیفی جات دریچه خروجی هوای گرم در پایین بخاری تعبیه می شود تا در صورت لزوم توسط کانال های پلاستیکی، هوای گرم تولید شده توسط بخاری در سراسر سالن به طور یکنواخت تقسیم شود.

  

مشخصات فنی دستگاه :

ابعاد دستگاه : 95 * 210 * 180(cm)                                                                      

قدرت حرارتی : قابل تغییر بین 220 تا 270 کیلوکالری

نوع مشعل : ایران رادیاتور 80/2

نوع فن : دمنده با پروانه آلومینیمی مولتی فن با موتور 1 اسب

تعداد فن : 2 عدد

قدرت هوادهی : 20,000(m3/h)

جنس کوره : استنلس استیل 304، غیر مغناطیسی و مقاوم در برابر حرارت

قطر کوره : 60(cm)

طول کوره : 175(cm)

تعداد رادیاتور : 1 عدد قابل ارتقا(رادیاتور عبارت است از یک دیگ و 4 ردیف لوله)

تعداد پاس : 3 پاس کامل رفت و برگشت

نوع جوشکاری : میگ مگ گازی با گاز آرگون و الکترودهای استیل 308

سیستم کنترل دما : 2 ترموستات داخلی دستگاه و 1 ترموستات محیطی

سیستم گرمایشی : به صورت شعله غیر مستقیم

دریچه خروجی هوای گرم : 30 * 110(cm) بر حسب نیاز قابلیت تغییر ابعاد و یا اتصال به کانال

جنس بدنه : ورق گالوانیزه همراه با پوشش رنگ استاتیک

نوع عایق : پشم شیشه و یا پشم سنگ 2 اینچی بنا به سفارش

جنس شاسی ها : پروفیل سنگین 6*3

وزن حدودی : 600(kg)

تابلو برق : تمام اتوماتیک

قطعات داخل تابلو برق : 2عدد فیوز MCB (کلید مینیاتوری)،1عدد کنتاکتور،1عدد کنترل فاز بار

قطعات درب تابلو برق : 2عدد کلید و 5عدد لامپ LED

جنس بدنه تابلو برق : ورق گالوانیزه با پوشش رنگ کوره ای

نوع سوخت : گازسوز،گازوئیل سوز ویا دوگانه (بر اساس سفارش مشتری)

حالت : ایستاده

راندمان مصرف : % 85

توضیح : حداقل پوشش فضایی برای این هیتر در فضای گلخانه ای 800 متر و در فضای کارگاهی 1200 متر می باشد.

 



:: بازدید از این مطلب : 12
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 3 مرداد 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رضا

در سالن های مرغداری به دلیل وجود جوجه ها در کف سالن،گردش هوای گرم ایجاد شده توسط بخاری باید در ارتفاع پایین و نزدیک به سطح جریان یابد تا بتواند گرمای مورد نیاز جوجه ها را تامین کند.

اصولا در یک مرغداری توجه به نکات زیر حائز اهمیت است:

1- خارج ساختن گازهای متصاعد شده از فضولات پرندگان

2- تامین اکسیژن مورد نیاز پرندگان

3- ایجاد دمای مناسب در سالن

ما می توانیم به وسیله هواکش های 140 که در انتهای سالن قرار می گیرند، گاز های متصاعد شده از فضولات را خارج سازیم.برای وارد شدن به صفحه هواکش 140 اینجا کلیک کنید.همچنین از سمت دیگر سالن باید اکسیژن مورد نیاز پرندگان را تامین کنیم.اما دمای این هوای تازه باید قبل از وارد شدن به سالن به اندازه کافی بالا برود تا موجب سرد شدن سالن نشود.

بخاری MT-250,000 خوابیده تولید شده توسط این گروه مخصوص سالن های مرغداری طراحی شده است.نحوه استفاده بدین صورت است که بخاری ها در یک پیش سالن (قبل از سالن اصلی) قرار می گیرند و هوای خارج را به داخل سالن اصلی هدایت می کنند.این هوا قبل از وارد شدن به سالن اصلی از کوره هوای گرم و رادیاتور بخاری مرغداری عبور کرده و دمای آن به میزان دلخواه تنظیم می شود.بدین صورت هم دما و هم اکسیژن مورد نیاز پرندگان توسط این هیتر مخصوص تامین می شود.

 

                                                             
مشخصات فنی دستگاه :

-        ابعاد دستگاه : ؟ * ؟ * ؟(cm)

-        قدرت حرارتی : قابل تغییر بین 220 تا 270 کیلوکالری

-        نوع مشعل : ایران رادیاتور 80/2

-        نوع فن : دمنده با پروانه آلومینیمی مولتی فن با موتور 1 اسب

-        تعداد فن : 2 عدد

-        قدرت هوادهی : 20,000(m3/h)

-        جنس کوره : استنلس استیل 304، غیر مغناطیسی و مقاوم در برابر حرارت

-        قطر کوره : 60(cm)

-        طول کوره : 175(cm)

-        تعداد رادیاتور : 1 عدد قابل ارتقا(رادیاتور عبارت است از یک دیگ و 4 ردیف لوله)

-        تعداد پاس : 3 پاس کامل رفت و برگشت

-        نوع جوشکاری : میگ مگ گازی با گاز آرگون و الکترودهای استیل 308

-        سیستم کنترل دما : 2 ترموستات داخلی دستگاه و 1 ترموستات محیطی

-        سیستم گرمایشی : به صورت شعله غیر مستقیم

-        دریچه خروجی هوای گرم : ؟ * ؟(cm) بر حسب نیاز قابلیت تغییر ابعاد و یا اتصال به کانال

-        جنس بدنه : ورق گالوانیزه همراه با پوشش رنگ استاتیک

-        نوع عایق : پشم شیشه و یا پشم سنگ 2 اینچی بنا به سفارش

-        جنس شاسی ها : پروفیل سنگین 6*3

-        وزن حدودی : ؟(kg)

-        تابلو برق : تمام اتوماتیک

-        قطعات داخل تابلو برق : 2عدد فیوز MCB (کلید مینیاتوری)،1عدد کنتاکتور،1عدد کنترل فاز بار

-        قطعات درب تابلو برق : 2عدد کلید و 5عدد لامپ LED

-        جنس بدنه تابلو برق : ورق گالوانیزه با پوشش رنگ کوره ای

-        نوع سوخت : گازسوز،گازوئیل سوز ویا دوگانه (بر اساس سفارش مشتری)

-        حالت : ایستاده

-        راندمان مصرف : % 85

توضیح : حداقل پوشش فضایی برای این هیتر مرغداری در فضای بخاری گلخانه ای 800 متر و در فضای کارگاهی 1200 متر می باشد.



:: بازدید از این مطلب : 13
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 3 مرداد 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رضا

با پيروزي‌ چشمگير انقلاب‌ درايران‌،مخالفت‌ با اقامت‌ شاه‌ در كشورمغرب‌ افزايش‌يافت‌.مراكش‌ دولت‌ جديد بازرگان‌ رابه‌ رسميت‌ شناخته‌ بودو حسن‌ هيچ‌ نفعي‌ ازادامة‌مهمان‌ نوازي‌ ازبرادر سرنگون‌ شده‌اش‌ نداشت‌.

دراواسط‌ فوريه‌ كه‌ شاه‌ بيش‌ ازيك‌ ماه‌ بوددرمراكش‌ بسرمي‌ برد،درميان‌ ديپلماتهاي‌مقيم‌ آن‌ كشورشايعه‌ شدكه‌ رفتار حسن‌ بااوسرد شده‌ است‌.مقامات‌ آن‌ كشورگفتگواز"مردي‌ كه‌ براي‌ شام‌ آمده‌ بود،وپس‌ از صرف‌ شام‌ نمي‌رفت‌" مي‌كردند و اين‌ مطلب‌راروشن‌ ساخته‌ بودند كه‌ شاه‌ بايدپيش‌ از كنفرانس‌ سران‌ اسلامي‌ كه‌ قرار بوددر آوريل‌درمغرب‌ تشكيل‌ شود،از آنجابرود.

در طول‌ ماه‌ فوريه‌، كاخ‌ سفيديكي‌ ازمأموران‌ سيارا دوبار نزد شاه‌ فرستاد.اين‌ شخص‌رانه‌ بخاطر شناختي‌ كه‌ ازايران‌ داشت‌ بلكه‌ به‌ واسطة‌ اينكه‌ نوعي‌ جاذبه‌ ازاو تراوش‌ مي‌كردانتخاب‌ كرده‌ بودند.امريكاييان‌ به‌ فرهاد سپهبدي‌ اظهار نمودند كه‌ ملاقات‌ اين‌ مأمور باشاه‌بايد بكلي‌ سري‌ بماند.بنابراين‌ سفير دردفترچة‌ يادداشتش‌ به‌ جاي‌ نام‌ او،واضحترين‌علامت‌ مشخصة‌ جسماني‌ اورايادداشت‌ كرد:سيبيلو.

شاه‌ به‌ سيبيلو اظهار داشت‌ كه‌ ازبه‌ راه‌ انداختن‌ يك‌ حمام‌ خون‌ اجتناب‌ كرده‌ واميدواراست‌ اين‌ كاراوبه‌ اين‌ معني‌ باشد كه‌ روزي‌ سلطنت‌ بتواند درزندگي‌ ايرانيان‌ نقشي‌ايفاكند.او گفت‌ كه‌ اكنون‌ ديگر بارهبران‌ نظامي‌ ايران‌ درتماس‌ نيست‌ .درواقع‌ بيشتر آنان‌ يااعدام‌ يا بازداشت‌ شده‌ ويادر مخفيگاهها بسر مي‌برند.

"سيبيلو"ازمشاهدة‌ شكل‌ ظاهري‌ و رفتار شاه‌ يكه‌ خورد.رهبر سرد و متكبرو مغرورناپديدشده‌ و به‌ جاي‌ او "يك‌ مرد خرد ودرمانده‌"باقي‌ مانده‌ بود.شاه‌ دچارتكان‌ روحي‌شده‌ بود وهيچ‌ نقشه‌اي‌ براي‌ آينده‌ نداشت‌.او هيچ‌ اشاره‌اي‌ به‌ اينكه‌ ممكن‌ است‌ دعوت‌امريكا رامورد استفاده‌ قرار دهد ننمود.

يكي‌ از سفيراني‌ كه‌ از شاه‌ روگردان‌ نشد،فرهاد سپهبدي‌ سفير ايران‌ درمغرب‌ بود.نظر به‌اينكه‌ همچنان‌ به‌ شاه‌ خدمت‌ مي‌كرد بلگرامي‌ از وزارت‌ امور خارجه‌ در تهران‌ دريافت‌كردكه‌ به‌ او دستور مي‌داد بساطش‌ راجمع‌ كندو فورا به‌ ايران‌ بازگردد.سپهبدي‌ جواب‌ دادكه‌ نمي‌تواند فورا بيايد.ابراهيم‌ يزدي‌ وزير امور خارجه‌ به‌ تلگرام‌ مزبور پاسخ‌ داد:"آقاي‌فرهاد سپهبدي‌،من‌ نمي‌توانم‌ به‌ اظهارت‌ شما گوش‌ بدهم‌.اگر فورا مراجعت‌ نكنيداقدامات‌ بسيار شديدي‌ عليه‌ شما به‌ عمل‌ خواهد آمد."در آن‌ روزها اين‌ يك‌ تهديد واقعي‌بود،ولي‌ سپهبدي‌ خطر راپذيرفت‌.

 

در 22 فوريه‌ شاه‌ پيامي‌ براي‌ ريچارد پارگرسفير امريكا در مراكش‌ فرستاد وگفت‌ اكنون‌مايل‌ است‌ به‌ ايالات‌ متحده‌ برود.او سرانجام‌ تشخيص‌ داده‌ بود كه‌ به‌ هيچ‌ وجه‌ شانسي‌براي‌ بازگشت‌ به‌ كشورش‌ ندارد.

اين‌ مطلب‌ رابايد گفت‌ كه‌ روابط‌ جيمي‌ كارتر و احساسات‌ او نسبت‌ به‌ شاه‌ دو پهلوبود.شاه‌ هميشه‌ جمهوريخواهان‌ را به‌ دموكراتها ترجيح‌ مي‌داد و برنامة‌ حقوق‌ بشر كارتر راباز بعضي‌ جهات‌ عليه‌ خودش‌ مي‌پنداشت‌.اما در دو فرصت‌ كه‌ آندو با يكديگر ملاقات‌كرده‌ بودند،رئيس‌ جمهوري‌ دلايلي‌ به‌ شاه‌ ارائه‌ داده‌ بود كه‌ برايش‌ ارزش‌ قائل‌ است‌.اين‌ملاقاتها كه‌ نمونه‌اي‌ از سردرگمي‌ روابط‌ بين‌ المللي‌ است‌، به‌ توجيه‌ نگراني‌ شاه‌ كمك‌مي‌كرد.

شاه‌ درنوامبر 1977 يعني‌ در اواخر نخستين‌ سال‌ رياست‌ جمهوري‌ كارتر به‌ واشينگتن‌دعوت‌ شد.او از انتخاب‌ كارتر دچار نگراني‌ شده‌ بود و دستگاه‌ حكومت‌ جديد اين‌احساس‌ را دراو بوجود آورده‌ بود كه‌ گرچه‌ ايالات‌ متحده‌ هنوز اورا يك‌ متحد مهم‌ تلقي‌مي‌كند،ولي‌ روزهاي‌ فروش‌ نامحدود اسلحه‌ و ناديده‌ گرفتن‌ شكنجه‌هاي‌ ساواك‌ در امريكاسپري‌ شده‌ است‌.در واقع‌ حتي‌ قبل‌ از آنكه‌ كارتر دركاخ‌ سفيد مستقر شود،شاه‌ ساواك‌ راتااندازه‌اي‌ معتدل‌ ساخته‌ و تعدادي‌ از زندانيان‌ سياسي‌ را آزاد كرده‌ اجازه‌ داده‌ بود كه‌انتقادهاي‌ بيشتري‌ از حكومت‌ برگزيدة‌ اوبه‌ عمل‌ آيد.

با اين‌ همه‌،وقتي‌ شاه‌ وارد واشينگتن‌ شد اطلاع‌ يافت‌ كه‌ صدها دانشجوي‌ ايراني‌ براي‌تظاهرات‌ عليه‌ او گرد آمده‌اند.بسياري‌ از آنان‌ براي‌ اينكه‌ از جانب‌ ساواك‌ شناخته‌ نشوندماسك‌ به‌ صورتهايشان‌ زده‌ بودند.در همين‌ حال‌ تظاهر كنندگان‌ طرفدار شاه‌ نيز كه‌ بسياري‌از آنان‌ از جانب‌ سفارت‌ ايران‌ جمع‌ آوري‌ شده‌ بودند،درخيابانهاي‌ اطراف‌ بودند.بمحض‌اينكه‌ شاه‌ به‌ كاخ‌ سفيد رسيد تامورد استقبال‌ رسمي‌ پريزيدنت‌ كارتر قرار بگيرد،اين‌ دوگروه‌ از پس‌ نرده‌هاي‌ پليس‌ يكديگر را به‌ فحش‌ وناسزابستند و سپس‌ با چوب‌ و چماق‌ به‌جان‌ هم‌ افتادند.پليس‌ واشينگتن‌ گاز اشك‌ آور به‌ سوي‌ آنان‌ پرتاب‌ كرد و وزش‌ باد گاز را به‌سوي‌ كاخ‌ سفير برد.در برابر حضار،شاه‌ شاهان‌ و رئيس‌ جمهوري‌ امريكا سرفه‌ مي‌كردندواشك‌ مي‌ريختند و مي‌كوشيدند از يكديگر ستايش‌ كنند.

قبل‌ از ورود شاه‌ به‌ امريكا در دستگاه‌ دولتي‌ امريكا بجز برژژينسكي‌ كسي‌ باقي‌ نمانده‌بود كه‌ مايل‌ به‌ رفتن‌ شاه‌ به‌ امريكا باشد.قبلا سايروس‌ ونس‌ موافق‌ اعطاي‌ اجازة‌ ورود به‌شاه‌ بود و حتي‌ در ماه‌ ژانويه‌ از هنري‌ كيسينجر خواسته‌ بود اقامتگاهي‌ برايش‌ بيابد.اكنون‌وزارت‌ خارجه‌ استدلال‌ مي‌كرد كه‌ هم‌ منافع‌ امريكا درحفظ‌ مناسبات‌ حسنه‌ با ايران‌ و هم‌امنيت‌ امريكاييان‌ مقيم‌ آن‌ كشور ايجاب‌ مي‌كند كه‌ شاه‌ به‌ امريكا نرود.

پريزيدنت‌ كارتر نيز همينطور فكرمي‌ كرد.در خاطراتش‌ مي‌نويسد كه‌ در 15 مارس‌

اطلاع‌ يافت‌ كه‌ ملك‌ حسن‌ به‌ واشينگتن‌ فشار مي‌آوردكه‌ به‌ شاه‌ اجازة‌ ورود بدهند ومي‌افزايد:"به‌ اين‌ نتيجه‌ رسيدم‌ كه‌ بهتر است‌ شاه‌ در جايي‌ ديگر اقامت‌ كند و از ونس‌خواستم‌ كه‌ بگردد و جايي‌ براي‌ اقامت‌ او  بيابد"در واقع‌ در اين‌ مرحله‌ وزارت‌ خارجه‌مي‌دانست‌ كه‌ تقريبا هيچ‌ كشوري‌ كه‌ حاضر به‌ پذيرفتن‌ شاه‌ باشد وجود ندارد.

مسئله‌ آني‌ و ناراحت‌ كننده‌ اين‌ بود كه‌ چه‌ كسي‌ اين‌ مطلب‌ را به‌ شاه‌ بگويد؟ سايروس‌ونس‌ به‌ دو تن‌ از شركاي‌ امريكايي‌ شاه‌ متوسل‌ شد:ديويد راكفلر رئيس‌ بانك‌ چيس‌مانهاتان‌،و باز هم‌ هنري‌ كيسينجر،آيا يكي‌ از آندو حاضر است‌ به‌ مراكش‌ برود و به‌ شاه‌بگويد كه‌ دولت‌ ايالات‌ متحده‌ ترجيح‌ مي‌دهد فعلا او به‌ امريكا نرود؟هيچ‌ كدام‌ اين‌مأموريت‌ دشوار را نپذيرفتند و در حقيقت‌ هر كدام‌ با خشم‌ آن‌ را رد كردند،بخصوص‌كيسينجركه‌ عقيده‌ داشت‌ اجازه‌ ندادن‌ به‌ يك‌ دوست‌ و متحد قديمي‌ مثل‌ شاه‌ براي‌ ورودبه‌ امريكا ظالمانه‌ است‌.

سرانجام‌ بجز آلكساندر دومرانش‌ چند نفر ديگر به‌ شاه‌ گفتند كه‌ بايدبرود،"سيبيلو"مأمور اطلاعتي‌ كه‌ قبلا در ماه‌ فوريه‌ با او ديدار كرده‌ بود بازگشت‌ ودر كاخ‌رباط‌ باشاه‌ ملاقات‌ كردو كلية‌ خطراتي‌ راكه‌ رفتن‌ به‌ امريكا براي‌ او دربر دارد برايش‌ شرح‌داد.

بمنظور اطمينان‌ از اينكه‌ شاه‌ موضوع‌ رافهميده‌ است‌،سايروس‌ ونس‌ ريچاردپاركر سفيرامريكا رانيز به‌ ديدار او فرستاد.شاه‌ در كتابخانة‌ كاخ‌ دارالسلام‌ او را به‌ حضور پذيرفت‌.سفير سخنان‌ خود را با اين‌ كلمات‌ شروع‌ كرد:"اعليحضرتا،شما هميشه‌ در امريكا مهماني‌عزيز هستيد ولي‌ در حال‌ حاضر رفتن‌ شما به‌ آن‌ كشور بسيار نابجا خواهد بود.ممكن‌ است‌مسائل‌ قانوني‌ در انتظارتان‌ باشد،و نيز مسائل‌ امنيتي‌.من‌ اجازه‌ دارم‌ به‌ شما بگويم‌ كه‌ هم‌پاراگوئه‌ و هم‌ افريقاي‌ جنوبي‌ از پذيرفتن‌ شما خوشحال‌ خواهند شد."

شاه‌ پاسخ‌ داد كه‌ خاطرات‌ غم‌ انگيزي‌ از افريقاي‌ جنوبي‌ دارد زيرا پدرش‌ در آنجا مرده‌است‌ ونيز مايل‌ نيست‌ به‌ پاراگوئه‌ برود.و افزود:"من‌ مكزيك‌ راترجيح‌ مي‌دهم‌."پاركر گفت‌كه‌ وزارت‌ خارجه‌ از دولت‌ مكزيك‌ اين‌ تقاضا راكرده‌ ولي‌ هنوز پاسخي‌ دريافت‌ ننموده‌است‌.

صبح‌ روز 30 مارس‌،شاه‌ و ملكه‌ و همراهان‌ با اتومبيل‌ به‌ فرودگاه‌ رباط‌ رفتند تا سوارهواپيماي‌ 747 اختصاصي‌ ملك‌ حسن‌ بشوند.قبلا جامه‌ دانهايشان‌ بار هواپيما شده‌ بود:368 عدد.

بي‌ اغراق‌ مي‌توان‌ گفت‌ كه‌ چند لحظه‌ پيش‌ از آنكه‌ شاه‌ به‌ افريقاي‌ جنوبي‌ فرستاده‌شود،گروه‌ راكفلر-كيسينجر توانست‌ دست‌ كم‌ يك‌ پناهگاه‌ موقت‌ برايش‌ تهيه‌كند"باهاما"باهاما چندان‌ رضايت‌ بخش‌ نبود و ترتيبات‌ سخت‌ و پيچيده‌اي‌ داشت‌.ملكه‌

مي‌گويد:"حتي‌ در ساعت‌ يك‌ يا در بعد از نيمه‌ شب‌ روز قبل‌ از عزيمت‌،هنوز مطمئن‌نبوديم‌ به‌ آنجا خواهيم‌ رفت‌.اما در آخرين‌ لحظه‌ دولت‌ باهاما موافقت‌ كرد."در اين‌ هنگام‌بود كه‌ يك‌ نقشة‌ جديد پرواز براي‌ هواپيماي‌ 747 حسن‌ تنظيم‌ شد.

بعدها ملكه‌ اضهار نمود:"وقتي‌ به‌ روابطي‌ مي‌انديشيديم‌ كه‌ بااغلب‌ كشورها داشتيم‌ وحالا ناگهان‌ آنها حاضر نبودند حتي‌ باما صحبت‌ كنند،مكاتبه‌ كنند،از ما براي‌ اقامت‌ دركشورشان‌ دعوت‌ كنند... دچار تأثر شديد مي‌شديم‌.اين‌ از تجربيات‌ تاخ‌ و غم‌ انگيز انساني‌است‌ كه‌ بايد مزة‌ آن‌ را چشيد."

 

 

 

 

 

 

 



:: بازدید از این مطلب : 13
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 7 تير 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رضا

روي‌ زمين‌ اسفالت‌ شدة‌ فرودگاه‌ ناسو مردي‌ جوان‌ و لاغر وخوش‌ لباس‌ ايستاد بود.وقتي‌ با شاه‌ و ملكه‌ روبرو شد،با ادب‌ كرنش‌ كرد.نام‌ اين‌ شخص‌ رابرت‌ آرمائو بود و از اين‌تاريخ‌ به‌ بعد از نزديك‌ وحتي‌ بطور خودماني‌ درگير تحولات‌ درام‌ تبعيد شاه‌ شد.او ازبعضي‌ جهات‌ بخوبي‌ مجهز بود،زيرا از مدتها پيش‌ بخشي‌ از يك‌ امپراتوري‌ ديگر بشمارمي‌رفت‌:امپراطوري‌ راكفلرها.

راكفلر نيز مانند شاه‌ افكار دور ودراز در سر داشت‌.هردوي‌ آنها بي‌ اندازه‌ درموردكشورهايشان‌ و خودشان‌ بلند پرواز بودند.هردو زنهايشان‌ راطلاق‌ داده‌ بودند و مجدداازدواج‌ كرده‌ بودند.هيچ‌ يك‌ دوست‌ صميمي‌ نداشتند ولي‌ هردو هنري‌ كيسينجر رامي‌ستودند.

در اين‌مرحله‌ چنين‌ مي‌نمود كه‌ ملكه‌ بيش‌ از همه‌ رنج‌ مي‌برد.او پشت‌ سرهم‌ سيگارمي‌كشيد و ترسيده‌ و درمانده‌ بود.روزنامه‌ نگاران‌ را از او و شاه‌ دور نگاه‌ مي‌داشتند.امادرهمين‌ هنگام‌ بايكي‌ از خبرنگاران‌ "پاري‌ ماچ‌"كه‌ از سالهاپيش‌ مي‌شناخت‌ ودر همه‌ جادرتبعيد آنهارا دنبال‌ مي‌كرد مصاحبه‌ كرد.

در اين‌ احوال‌ ملكه‌ باخبر شده‌ بود كه‌ او ومادرش‌ واشرف‌ در تهران‌ محكوم‌ به‌ مرگ‌شده‌اند و حتي‌ از دولتهاي‌ خارجي‌ تقاضا شده‌ كه‌ نه‌ تنها قاتلين‌ را بازداشت‌ ياتبعيد نكنندبلكه‌ به‌ آنها كمك‌ نمايند.

در مراكش‌ ملكه‌ رفته‌ رفته‌ پي‌ برد كه‌ دوستان‌ سابقشان‌ ديگر خواهان‌ آنها نيستند.از نظربسياري‌ از كشورها ايران‌ همچنان‌ ايران‌ بود و ديگربا شاه‌ يكسان‌ دانسته‌ نمي‌شد.وايران‌بقدري‌ نيرومند بود كه‌ نمي‌شد آن‌ رارنجاند.رؤساي‌ كشورهايي‌ كه‌ سابقا با آنها روبوسي‌كرده‌ بودند اكنون‌ علنا محكومشان‌ مي‌ساختند.فرح‌ اين‌ موضوع‌ رابا سرخوردگي‌ زياد تلقي‌مي‌كرد.بعدها فرح‌ گفت‌ كه‌ اين‌ قسمت‌ از تبعيد براي‌ او و شاه‌ بدترين‌ قسمتها بوده‌ است‌.اوويلاي‌ كراسبي‌ رابسيار كوچك‌ و نمور و خفقان‌ آور يافته‌ بود.حتي‌ سگها اجازه‌ نداشتند ازويلا خارج‌ شوند.

و اين‌ معياري‌ بود كه‌ نشان‌ مي‌داد آنها درظرف‌ چند هفته‌ چقدر ناتوان‌ شده‌اند.

 

 

 

 

 

 

فصل‌ نهم‌ (سوداگران‌ خواب‌ و خيال‌)

 

در 7 آوريل‌ 1979 هنري‌ كيسينجر به‌ زبيگنيو برژژينسكي‌ تلفن‌ كرد تا نظريات‌ خود را به‌او درميان‌ بگذارد.بعدها برژژينسكي‌ در دفتر خاطراتش‌ نوشت‌ كه‌ آن‌ روز كيسينجر"باسخنان‌ درشت‌ وشديداللحن‌ از اينكه‌ دستگاه‌ حكومتي‌ در صدور اجازة‌ ورود شاه‌ به‌ايالات‌متحده‌

قصور ورزيده‌ است‌ او را به‌ باد ملامت‌ گرفت‌."

كيسينجر علنا استدلال‌ مي‌كرد كه‌ ايالات‌ متحده‌ مي‌بايست‌ پشتيباني‌ محكم‌تري‌ از شاه‌در برابر نيروهاي‌ انقلابي‌ بنمايد.كيسينجر همچنين‌ استدلال‌ مي‌كرد كه‌ اگر با شاه‌ دراين‌ساعات‌ بدبختي‌ و نيازمندي‌ خوب‌ رفتار نشود،ساير فرمانروايان‌ منطقه‌ از اعتماد به‌ ايالات‌متحد دلسرد خواهند شد.

ساواك‌،سازمان‌ اطلاعات‌ و امنيت‌ كشور،در سال‌ 1957 تأسيس‌ شد.به‌ اصطلاح‌امريكايي‌،قرار بود ساواك‌ آميزه‌اي‌ از سازمان‌ سيا و FBI و سازمان‌ امنيت‌ ملي‌باشد.اختيارات‌ آن‌ نظير سازمانهايي‌ كه‌ در زمان‌ داريوش‌ به‌ عنوان‌"چشم‌ و گوش‌شاه‌"خدمت‌ مي‌كردند،بسيار وسيع‌ بود.

نخستين‌ رئيس‌ ساواك‌ سپهبد تيموربختيار بود كه‌ به‌ سنگدلي‌ و لذت‌ بردن‌ از زجردادن‌ديگران‌ شهرت‌ داشت‌.در 1958 از واشينگتن‌ ديدار كرد و از سازمان‌ سيا خواست‌ تادر قيام‌عليه‌ شاه‌ به‌ او كمك‌ كنند.سازمان‌ سيا شاه‌ را در جريان‌ خيانت‌ رئيس‌ پليس‌ مخفي‌ اش‌گذاشت‌.شاه‌ تا1961 كه‌ بختيار تظاهراتي‌ عليه‌ اصلاحات‌ او ترتيب‌ دادصبر كرد و سپس‌ اورابركناركرد.

در اواخر دهة‌50 و اوائل‌ دهة‌60 ساواك‌ فعاليت‌ خود رابه‌ تعقيب‌ و ترساندن‌ و گاهي‌بازداشت‌ كردن‌ كساني‌ كه‌ با مصدق‌ وجبهة‌ملي‌ يا حزب‌ غير قانوني‌ توده‌ در ارتباط‌ بودندمتمركز كرد.

هر يك‌ از سفارتخانه‌هاي‌ ايران‌ درخارج‌ مأموران‌ ساواك‌ خود راداشت‌.گمان‌ مي‌رفت‌اغلب‌ گروه‌هاي‌ دانشجويي‌ در داخل‌ و خارج‌ كشور دست‌ كم‌ يك‌ خبرچين‌ ساواك‌ درميان‌اعضاي‌ خود داشته‌ باشند.

 

 

 

 

 

 

فصل‌ دهم‌(مادة‌ شريف‌)

 

چندي‌ نگذشت‌ كه‌ زندگي‌ درباهاما براي‌ شاه‌ و همراهانش‌ تقريبا غير قابل‌ تحمل‌شد.شاه‌ احساس‌ بيماري‌ مي‌كرد و پزشكان‌ مخصوص‌ او هم‌ از درمان‌ او عاجز شده‌ بودند.

در تهران‌ حجت‌ الاسلام‌ صادق‌ خلخالي‌ حاكم‌ شرع‌ اعلام‌ كرد كه‌ شاه‌ و اعضاي‌خانواده‌اش‌ محكوم‌ به‌ مرگ‌ شده‌اند و هركس‌ آنها رابه‌ قتل‌ برساند دستور دادگاه‌ رااجراكرده‌ است‌.چندي‌ بعد خلخالي‌ اعلام‌ داشت‌ كه‌ جوخه‌اي‌ از مردان‌ مسلح‌ را به‌ تعقيب‌شاه‌ فرستاده‌ است‌.علاوه‌ برآن‌ براي‌ كسي‌ كه‌ شاه‌ رابكشد 70 هزار دلار جايزه‌ تعيين‌كرد.خلخالي‌ گفت‌ كه‌ فرح‌ و اشرف‌ نيز در ليست‌ ضربت‌ او قرار دارند ولي‌ اگر آنها شاه‌ رابكشند از مجازات‌ معاف‌ خواهند شدو افزود:اگر فرح‌ شاه‌ را بكشد نه‌ فقط‌ جايزه‌ رادريافت‌ خواهد كرد بلكه‌ مورد عفو قرار خواهد گرفت‌ و خواهد توانست‌ به‌ ايران‌ برگردد."

نفت‌ در تاريخ‌ معاصر ايران‌ نقش‌ خون‌ در بدن‌ انسان‌ را ايفا مي‌كرد.در واقع‌ همانطور كه‌طلا باعث‌ بدبختي‌ شاه‌ ميداس‌ گرديد،نفت‌ نيز بلاي‌ شاه‌ ايران‌ شد.

اوپك‌،سازمان‌ كشورهاي‌ توليد كنندة‌ نفت‌ - در1960 تأسيس‌ شد و درآغاز شاه‌مي‌ترسيد كه‌ مبادا"ابزار امپرياليسم‌ اعراب‌- باشد.شاه‌ در سالهاي‌ 1966 و 1968كنسرسيوم‌ را وادار كرد كه‌ نرخ‌ توليد خود را درمورد ايران‌ افزايش‌ دهد.شاه‌ هشدار داده‌بودكه‌ اگر با نظرياتش‌ موافقت‌ نكنند مناطق‌ نفت‌ خيز را تصرف‌ خواهد كرد.

جنگ‌ اكتبر درسال‌ 1973 براي‌ نخستين‌ بار قدرت‌ كارتل‌ نفت‌ و شاه‌ را به‌ جهانيان‌ نشان‌داد.

اعراب‌ صدور نفت‌ را تحريم‌ كردند ولي‌ شاه‌ بررغم‌ فشارهايي‌ كه‌ بر او وارد مي‌شد به‌ارسال‌ نفت‌ به‌ امريكا متحد اصلي‌،اسرائيل‌ ادامه‌ داد.شاه‌ باوجود دوستي‌ كه‌ باسادات‌داشت‌،موجوديت‌ اسرائيل‌ را براي‌ منطقه‌ لازم‌ مي‌دانست‌.

پس‌ از انكه‌ جنگ‌ به‌ پايان‌ رسيد،شاه‌ اعلام‌ داشت‌ كه‌ اكنون‌ شركت‌ ملي‌ نفت‌ ايران‌كنترل‌ توليد را از كنسرسيوم‌ تحويل‌ مي‌گيرد.از يك‌ جهت‌ او سرانجام‌ آرزوي‌ مصدق‌ راعملي‌ ساخت‌.

موضع‌ شاه‌  ساده‌ و منطقي‌ بود،نفت‌ يك‌ "مادة‌ شريف‌"بود.

از سرازير شدن‌ پول‌ نفت‌ به‌ ايران‌ هيچكس‌ بيشتر از فروشندگان‌ اسلحه‌ در غرب‌استفاده‌ نكردند.و با اين‌ افزايش‌ قيمت‌ تعداد بيگانگان‌ در كشور زياد شد و حقوقي‌ براي‌آنها در نظر گرفته‌ شدكه‌ آيت‌ الله‌ خميني‌ بااين‌ حقوق‌ برون‌ مرزي‌ به‌ نظاميان‌ امريكايي‌درايران‌ مخالف‌ بود.رفتار آنان‌ بسياري‌ از ايرانيان‌ را به‌ همان‌ اندازه‌ خشمگين‌ مي‌ساخت‌ كه‌

حمايت‌ بي‌ چون‌ و چراي‌ واشينگتن‌ از شاه‌.

جيمز شلزينگر نيز كه‌ در 1973 وزير دفاع‌ امريكا شد،نسبت‌ به‌ شاه‌ مشكوك‌ بود.او ازفضاي‌ فاسد وبي‌ بندوباري‌ كه‌ در تهران‌ حكمفرما بود احساس‌ خطر كرده‌ و كوشيد بود درروند تأمين‌ خواسته‌هاي‌ شاه‌ نظم‌ و ترتيبي‌ ايجاد كند.و پيشنهاد كرد كه‌ در اعطاي‌ اسلحه‌ به‌شاه‌ تجديد نظري‌ صورت‌ گيرد ولي‌ كيسينجر باعث‌ شد اين‌ پيشنهاد در دستگاه‌ اداري‌ دفن‌شود.

در سال‌ 1975 اقتصاد كشور رفته‌ رفته‌ از كنترل‌ خارج‌ مي‌شد.سفارش‌ دو هزار كاميون‌براي‌ كمك‌ به‌ حمل‌ واردات‌ جديد داده‌ شد.ولي‌ رانندة‌ كافي‌ وجود نداشت‌.رانندگان‌كره‌اي‌ و پاكستاني‌ را به‌ ايران‌ مي‌آوردند ولي‌ آنها بعد از چندي‌ به‌ كشورشان‌ بازمي‌ كشتندوكاميونها مانند بسياري‌ از كالاها در بندرگاههاماندو پوسيد.

از نظر نيروي‌ كار متخصص‌ نيز كمبود وحشتناكي‌ وجود داشت‌.هنوز 60 درصد ايرانيان‌بي‌ سواد بودند و بدين‌ جهت‌ ايران‌ مي‌بايست‌ بيش‌ از پيش‌ به‌ متخصصان‌ سطوح‌ مختلف‌اقتصاد متكي‌ باشد.

تلاش‌ در آشتي‌ دادن‌ مديريت‌ خوب‌ با نيازهاي‌ يك‌ ديكتاتوري‌ سلطنتي‌ بسيارمتمركز،بخصوص‌ براي‌ مديراني‌ كه‌ باروشهاي‌ مكتب‌ غرب‌ تعليم‌ يافته‌ بودند دشواربود.آنها متوجه‌ شده‌ بودند كه‌ مهارتهاي‌ جديد و پرهزينة‌ آنان‌ بسيار كم‌ ارزش‌تر از هنرديرينة‌ دسيسه‌ بازي‌ و اطاعت‌ محض‌ است‌.شكايت‌ ديگر اين‌ بود كه‌ تقريبا همكي‌مستخدمين‌ دولت‌ حقوق‌ ناچيزي‌ دريافت‌ مي‌كردندو ناظر بودند كه‌ در همان‌ حال‌ثروتهاي‌ هنگفتي‌ در بخش‌ خصوصي‌ بدون‌ تناسب‌ بدست‌ مي‌آيد.آنهم‌ به‌ آساني‌ و فقط‌بوسيلة‌ وابستگان‌ و درباريان‌ شاه‌.

 



:: بازدید از این مطلب : 25
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 7 تير 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رضا

از آوريل‌ 1979 آيت‌ الله‌ سيدروح‌الله‌ موسوي‌ خميني‌،جهان‌ غرب‌ را كه‌ بي‌ اندازه‌ ازآن‌نفرت‌ دارد،به‌ خودمشغول‌ داشته‌ است‌.اوتازيانه‌اي‌ خستگي‌ناپذير ومنقدي‌ تسكين‌ناپذيربوده‌ كه‌ دائمادرمورد رياضت‌ وانتقام‌ ازظلم‌ موعظه‌ وعمل‌ كرده‌ است‌.درنظربسياري‌ازافراددرغرب‌ اودشمني‌ بي‌ رحم‌ وحتي‌ مظهر وحشتناك‌ خشم‌ ونفرتي‌ است‌ كه‌ انتظارش‌رانداشتيم‌ ودركش‌ نمي‌كنيم‌ واميدي‌ به‌ كنترل‌ آن‌ نداريم‌.اوتوانسته‌ است‌ مسئلة‌ اسلام‌راتبديل‌ به‌ يكي‌ ازجاذبه‌هاي‌ گسترده‌ درغرب‌ بنمايد.همانطوركه‌ يكي‌ ازمورخان‌ به‌ نام‌ادواردمولتيمراشاره‌ كرده‌ است‌ پيش‌ از انقلاب‌ اسلامي‌ درايران‌،درغرب‌ نسبت‌ به‌جنبه‌هاي‌ معنوي‌ اسلام‌ علاقة‌ ناچيزي‌ وجودداشت‌.اعراب‌ ازلحاظ‌ نفت‌ و مسئلة‌ فلسطين‌وتروريسم‌ شناخته‌ مي‌شدند،و ايرانيان‌ دروجودشاه‌ مشخص‌ مي‌شدند.تنهاباروي‌ كارآمدن‌آيت‌ الله‌ خميني‌ بودكه‌ سياست‌ و معنويت‌ اسلام‌ بصورت‌ يك‌ موضوع‌ داغ‌ درميان‌طراحان‌ استراتژي‌ و اشخاص‌ اهل‌ بحث‌ وگفتگو،و سياست‌ مداران‌ و نويسندگان‌ درآمد.

تاجايي‌ كه‌ مربوط‌ به‌ علماي‌ شيعه‌ مي‌شود،هرپادشاهي‌ كه‌ قبل‌ از رجعت‌ امام‌ غايب‌سلطنت‌ كند غيرقانوني‌ است‌ ،مگر اينكه‌ ازجانب‌ روحانيون‌ بندپايه‌ موردتأييدقرارگيرد.بدين‌ سان‌ روحانيون‌ شيعه‌ ازنظرشرعي‌ قادرندانقلاب‌ برپاكنندو از قرن‌ هفتم‌ به‌بعدهمين‌ كارراكردند.درطي‌ قرون‌ گذشته‌،ايرانيان‌ بارهبران‌ مذهبي‌ خودكه‌ اعمال‌پادشاهان‌ راموجب‌ تضعيف‌ دين‌ مي‌دانسته‌ و محكوم‌ مي‌ساختند كاملاخوگرفته‌اند.درواقع‌ همانطوركه‌ باري‌ روبين‌ مي‌نويسد:"ميليونها ايراني‌ بخصوص‌ آنهايي‌ كه‌دردهكده‌هاي‌ روستايي‌ مي‌زيستندو حتي‌ بسياري‌ از دهقانان‌ كه‌ درسالهاي‌ اخير به‌شهرهامهاجرت‌ كرده‌ بودند،اعلاميه‌هاي‌ رهبران‌ مذهبي‌ رابه‌ عنوان‌ رهنمود رفتارشان‌نسبت‌ به‌ شاه‌ مي‌پذيرفتند."

آيت‌ الله‌ خميني‌ درآغاز قرن‌ كنوني‌ دريك‌ خانواده‌ روحاني‌ بدنياآمد كه‌ سلسلة‌ نسب‌ آن‌به‌ حضرت‌ محمدمي‌رسد.هنگامي‌ كه‌ طفلي‌ بيش‌ نبود،پدراو ظاهرا به‌ دستور يكي‌ازمالكان‌ متنفذ به‌ قتل‌ رسيد.اورا مادرو عمه‌اش‌ بزرگ‌ كردندو پس‌ ازدرگذشت‌ آنان‌برادربزرگترش‌ سرپرستي‌ اورا به‌ عهده‌ گرفت‌.

هر دوبرادر سنت‌ خانوادگي‌ رادنبال‌ كردندو به‌ كسوت‌ روحانيون‌ درآمدند.آيت‌ الله‌تااوايل‌ سالهاي‌ 1960در شهر مذهبي‌ قم‌ بسرمي‌ بردو به‌ تدريس‌ فقه‌ و فلسفه‌ و اخلاق‌اشتغال‌ داشت‌ و درمورد اينكه‌ اسلام‌ تعهداتي‌ نسبت‌ به‌ اهداف‌ اجتماعي‌ و سياسي‌ داردوايران‌ بايداز سلطة‌ شرق‌ و غرب‌ آزادشود اصرار مي‌ورزيد.اويكي‌ از مدرسين‌ برجسته‌ بودو

ازسالهاي‌ 1940 به‌ بعدكلاسهاي‌ درس‌ او عدة‌ زيادي‌ ازطلاب‌ علوم‌ ديني‌ رابه‌ خودجلب‌ مي‌كرد.نظريات‌ او هميشه‌ قرص‌ و محكم‌ بود.عقيده‌ داشت‌ ياخوب‌ وجوددارد يابد،ما بين‌ آنهاهيچ‌ نقطة‌ خاكستري‌ رنگي‌ نيست‌.بنابراين‌ فسادرانمي‌ توان‌ اصلاح‌ كرد،بلكه‌بايدنابودساخت‌. اوعادت‌ داشت‌ يك‌ تمثيل‌ اخلاقي‌ دربارة‌ يك‌ چشمة‌ تميزو يك‌استخر راكد نقل‌ كند.آب‌ چشمه‌ مي‌تواندبه‌ استخربريزد و استخر همچنان‌ راكد خواهدماندمگر اينكه‌ آب‌ آن‌ راخالي‌ كنند.

ابراز نفرت‌ آيت‌ الله‌ خميني‌ به‌ حملاتي‌ كه‌ رضاشاه‌ به‌ قدرت‌ روحانيون‌ كرده‌بود،اجتناب‌ ناپذيربود.پس‌ از استعفاي‌ رضاشاه‌ آيت‌ الله‌ كتابي‌ نوشت‌ و درآن‌ رضاشاه‌راغاصبي‌ نااميد كه‌ تعاليم‌ اسلام‌ راناديده‌ گرفته‌ و يك‌ دولت‌ فاسدو بي‌ رحم‌ وغيرشرعي‌رااداره‌ مي‌كرده‌ است‌ .اعلاميه‌هاي‌ بعدي‌ او نيز لبريز ازهمين‌ گونه‌ ابرازخشم‌ نسبت‌ به‌روشهايي‌ بودكه‌ محمد رضا شاه‌ ارزشهاي‌ غربي‌ را جانشين‌ سنتهاي‌ اسلامي‌ كرده‌ بود.

در سالهاي‌ 1940 آيت‌ الله‌ خميني‌ اين‌ نظريه‌ رامنتشرساخت‌ كه‌ روحانيت‌ بايداطمينان‌ يابدكه‌ حكومت‌ غير اسلامي‌ به‌ وسيلة‌ قوانين‌ اسلامي‌ محدود خواهد شد.بعدهااعلام‌ داشت‌:"اسلام‌ از ابتدا يك‌ قدرت‌ سياسي‌ بوده‌ كه‌ نبايد خودش‌ رامحدود به‌ مسائل‌ديني‌ بكند.اگر كسي‌ به‌ احاديث‌ حضرت‌ رسول‌ مراجعه‌ كند كه‌ عمده‌ترين‌ ستون‌ اسلام‌است‌ ،خواهد ديدكه‌ بيشتر به‌ امور سياسي‌ و دولت‌ و مبارزه‌ باجباران‌ مي‌پردازند تابه‌نمازودعا."

هنگامي‌ كه‌ برنامة‌ اصلاحات‌ ارضي‌ در1963 شروع‌ شد،شاه‌ مخالفت‌ روحانيون‌ رابه‌عنوان‌"ارتجاع‌ سياه‌"محكوم‌ كرد.اصلاحات‌ ارضي‌ مورد علاقه‌ عموم‌ بودسياست‌ مداران‌جبهة‌ ملي‌،يا آنچه‌ از آنان‌ باقي‌ مانده‌ بودياري‌ مخالفت‌ باآن‌ رانداشتند.ولي‌ آيت‌ الله‌خميني‌ يك‌ بارديگر اصرارورزيد كه‌ همه‌ اين‌ كارهابه‌ دستور دشمنان‌ خارجي‌ صورت‌مي‌گيرد."به‌ خاطر منافع‌ يهوديان‌ و امريكاو اسرائيل‌ مابايد زنداني‌ و كشته‌ شويم‌.براي‌مقاصد شوم‌ بيگانگان‌ مابايد قرباني‌ شويم‌."

آيت‌ الله‌ خميني‌ در ژوئن‌ 1963 شاه‌ راشديدتر ازهروقت‌ به‌ عنوان‌ عامل‌ صهيونيسم‌محكوم‌كرد و بازداشت‌ شد.اين‌ عمل‌ موجب‌ شورشهاي‌ گسترده‌اي‌ گرديد كه‌ دولت‌دركمال‌ بي‌ رحمي‌ سركوب‌ كرد.برآوردي‌ كه‌ از تعداد كشته‌ شدگان‌ به‌ دست‌ نظاميان‌مي‌شداز چندصدتا چندهزارنفر تغييرمي‌ كرد.

بعدها گفته‌ شد تصميمهاي‌ مهم‌ در جلوگيري‌ ازاين‌ آشوبها نه‌ ازجانب‌ شخص‌ شاه‌ بلكه‌ازجانب‌ اسدالله‌ علم‌ نخست‌ وزيربوده‌ است‌.علم‌ ازيك‌ خانوادة‌ بزرگ‌ ملاك‌ دربيرجند،درشمال‌ شرقي‌ ايران‌ بود،او تا1977 كه‌ ازبيماري‌ سرطان‌ درگذشت‌ ابتدابه‌ عنوان‌ نخست‌وزير وسپس‌ وزير درباردركنار شاه‌ ماند.مي‌گفتند او يكي‌ ازمعدود مقامات‌ بلندپاية‌ است‌ كه‌

جرأت‌ دارد دستورهاي‌ شاه‌ رامورد چون‌ وچرا قرار دهد و دربعضي‌ مواردباآنهامخالفت‌ نمايد.

جعفربهبهانيان‌ متصدي‌ امور مالي‌ شاه‌،به‌ هنگام‌ اغتشاشات‌ 1963 دركنار علم‌بود.بعدها تعريف‌ كرد كه‌ شاه‌ به‌ علم‌ گفته‌ بودمردم‌ رانكشد.علم‌ پاسخ‌ داده‌ بود:"شماشاه‌ هستيد،من‌ نخست‌ وزيرم‌ .من‌ مسئول‌ امنيت‌ هستم‌ و به‌ هرطريقي‌ كه‌ بتوانم‌ مردم‌راساكت‌ خواهم‌ كرد.اگر موفق‌ شدم‌ شما همچنان‌ شاه‌ خواهيدبود.اگر شكست‌ بخورم‌مي‌توانيد مرابه‌ داربزنيد وبازهمچنان‌ شاه‌ خواهيد بود."

شايعه‌اي‌ رواج‌ داشت‌ كه‌ علم‌ مي‌خواسته‌ است‌ آيت‌ الله‌ خميني‌ رادر1963 اعدام‌كندولي‌ ساير رهبران‌ مذهبي‌ شاه‌ راوادار كردند كه‌ اوراحتي‌ محاكمه‌ نكند.آيت‌ الله‌دربهار1964 آزادشد.

آخرين‌ نقطة‌ قطع‌ رابطه‌ بين‌ آيت‌ الله‌ خميني‌ و شاه‌ برسرروابط‌ باامريكابروزكرد.درژوئية‌1964 دولت‌ لايحه‌اي‌ به‌ مجلس‌ تسليم‌ كرد كه‌ مستشاران‌ نظامي‌ امريكايي‌ و خانواده‌هايشان‌ راتابع‌ دادگاههاي‌ امريكايي‌ مي‌ساخت‌ نه‌ ايراني‌. چنين‌ موافقت‌ نامه‌ هايي‌ دربارة‌حق‌ برون‌ مرزي‌ درهر جا كه‌ نيروها يامستشاران‌ آمريكايي‌ درخارج‌ از كشورشان‌ مستقرمي‌شوند معلوم‌ است‌ ،امادرايران‌ خاطرات‌ خشم‌ آلودكاپيتولاسيونهايي‌ راكه‌انگليسيهاوروسهادر قرن‌ نوزدهم‌ كسب‌ كرده‌ بودند زنده‌ كرد.

قانون‌ مزبور بااكثريت‌ ضعيفي‌ به‌ تصويب‌ مجلس‌ رسيدو آيت‌ الله‌ خميني‌ آن‌ رابه‌ عنوان‌"سنداسارت‌ ايران‌"محكوم‌ كردوگفت‌:"مجلس‌ بااين‌ عمل‌ خود مارا جرء دول‌ مستعمره‌محسوب‌ كرد.ملت‌ مسلمان‌ ايران‌ رادر دنيا از وحشيها عقبمانده‌تر معرفي‌ كرد.اگر نفوذروحانيون‌ باشدنمي‌ گذارد اين‌ ملت‌ يك‌ روز اسير انگليسي‌ و روز ديگر اسير امريكاباشد."

او از ارتش‌ خواست‌ كه‌ عليه‌ دولت‌ قيام‌ كند.پنج‌ اخطار تهديدآميز آيت‌ الله‌ خميني‌ به‌نحوگسترده‌اي‌ پخش‌ شدو مقبوليت‌ عامه‌ يافت‌.شاه‌ بازهم‌ توصية‌ كساني‌ كه‌ پيشنهاد كشتن‌اورا مي‌كردند نپذيرفت‌،ولي‌ آيت‌ الله‌ خميني‌ بازداشت‌ شدو به‌ تركيه‌ تبعيد شد.در 1965او به‌ نجف‌ شهر مقدس‌ شيعيان‌ نقل‌ مكان‌ كردو تا1978 در آنجابسر برد.

در اكتبر 1978 عراقي‌ها به‌ تقاضاي‌ ايران‌ ايت‌ اله‌ خميني‌ را ازنجف‌ تبعيد كردند .به‌ اواجازه‌ ورود به‌ كويت‌ داده‌ نشد و لذا به‌ فرانسه‌ پناه‌ برد. پريزيدنت‌ ژيسكاردستن‌ نظر شاه‌ رااستفساركرد و شاه‌ با موافقت‌ رفتن‌ آيت‌ الله‌ خميني‌ به‌ فرانسه‌ يكي‌ از بزرگترين‌ اشتباهات‌دوران‌ سلطنتش‌ را مرتكب‌ شد.او گمان‌ مي‌كرد كه‌ اين‌ روحاني‌ سر سخت‌ در فرانسه‌مسيحي‌ خطر كمتري‌ برايش‌ خواهد داشت‌ تا در يك‌ كشور تندرو مسلمان‌ همسايه‌ .



:: بازدید از این مطلب : 19
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 7 تير 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : رضا

در اسوان‌ بعدازظهري‌ گرم‌ و مطبوع‌ بود.درست‌ ازهمان‌ روزهايي‌ كه‌ پرستوهاتامصافتهاي‌ دورپروازمي‌ كنند،شاه‌ به‌ آهستگي‌ ازهواپيما خارج‌ شد و خسته‌ و پژمرده‌مي‌نمود،علي‌رغم‌ سفارش‌ مقامات‌ مصري‌ كه‌ بايد باشاه‌ سرنگون‌ شده‌ بااحتياط‌ بيشتري‌رفتارشود،سادات‌ قدم‌ پيش‌ نهادتا گونه‌هاي‌ اوراببوسد.به‌ شاه‌ گفت‌:"مطمئن‌ باش‌محمد،تودركشورخودت‌ ودرميان‌ ملت‌ خودت‌ و برادرانت‌ هستي‌."چشمان‌ شاه‌ پرازاشك‌شد.

يكي‌ ازملاقات‌ كنندگان‌ شاه‌دراسوان‌ محمدجعفربهبهانيان‌، 77 ساله‌ بود.بهبيانيان‌باصورت‌ گردوسبيل‌ خاكستري‌ كوچك‌ و لبخندظريف‌ خودبيشتربه‌ پدربزرگهاي‌ مهربان‌سويسي‌- يا شايددندان‌ پزشكان‌ بازنشسته‌ - شباهت‌ داشت‌.اوقبلارئيس‌ املاك‌ سلطنتي‌ومديركل‌ حسابداري‌ درباربودوسرنخهاي‌ ثروت‌ شخصي‌ شاه‌ رادردست‌ داشت‌.شاه‌اززمان‌ نخستين‌ تبعيدش‌ در1953 كه‌ خودرابي‌ پول‌ يافته‌ بود،اين‌ ثروت‌ رادرداخل‌ و خارج‌ازكشوربرروي‌ هم‌ انباشته‌ بود.

بهبهانيان‌ مانندبسياري‌ ازنزديكترين‌ و عزيزترين‌ افرادبه‌ شاه‌ ،دراوايل‌ 1978 ازآشوب‌وانقلاب‌ نگريخته‌ بود.برعكس‌ ،درخلال‌ بسياري‌ ازماههاي‌ آن‌ سال‌ ،به‌ گفته‌ خودش‌ بعنوان‌واسطه‌ بين‌ شاه‌ و شريعتمداري‌،يكي‌ ازرهبران‌ مذهبي‌ عمل‌ كرده‌ بود.

شريعتمداري‌ به‌ اندازة‌ آيت‌ الله‌ خميني‌ تندرونبودو تماس‌ خودرادرطول‌ سال‌ 1978 باشاه‌ حفظ‌ كرده‌ بود.سرانجام‌ بهبهانيان‌ مقارن‌ عيدميلاد مسيح‌ 1978 تهران‌ را به‌مقصدخانه‌اش‌ دربازل‌ ترك‌ كرده‌ بود.بهبهانيان‌ مي‌گويد:"در 16 ژانويه‌ 1979 از راديوشنيدم‌ كه‌ شاه‌ ايران‌ رابه‌ مقصدمصر ترك‌ گفته‌ است‌.همان‌ روز بعدازظهر به‌ اسوان‌ تلفن‌كردم‌ و گفتم‌:اعليحضرتا،آيا مايليد من‌ به‌ آن‌ آنجابيايم‌؟ شاه‌ گفت‌:فورا بياييد."

در اسوان‌ وقتي‌ بهبهانيان‌ به‌ هتل‌ رسيد اورابه‌ آپارتمان‌ اختصاصي‌ شاه‌ هدايت‌كردند.شاه‌ به‌ اوگفت‌:"مي‌خواهم‌ امورمالي‌ خودرا شخصا دردست‌ بگيرم‌."وبه‌ بهبهانيان‌دستور دادبيدرنگ‌ به‌ كليه‌ بانكهاي‌ خارجي‌ كه‌ شاه‌ درآنها حساب‌ داشت‌ نامه‌هايي‌بنويسدواطلاع‌ دهدكه‌ ازآن‌ تاريخ‌ اعليحضرت‌ شخصا با آنهاطرف‌ معامله‌خواهدبودواو،يعني‌ جعفربهبهانيان‌ ديگر ازجانب‌ شاه‌ اقدام‌ نخواهدكرد.

بهبهانيان‌ تنها يك‌ مسئول‌ امور مالي‌ نبود.اودرباره‌ اشتباهاتي‌ كه‌ درايران‌ صورت‌ گرفته‌بود وچارههاي‌ ترميم‌ آنها عقايدمحكمي‌ داشت‌.اوبر اين‌ باوربودكه‌ انگليسيها ازاينكه‌ شاه‌درسالهاي‌ اخيرتنبلي‌ آنهارابه‌ شدت‌ مورد انتقادقرارداده‌ است‌ خشمگين‌ اند.بهبهانيان‌

مي‌گويد:"شاه‌ ضمن‌ يك‌ مصاحبة‌ مطبوعاتي‌ به‌ كارگران‌ انگليسي‌ توهين‌ كردو گفت‌ آنهابه‌ خوبي‌ گارگران‌ ايراني‌ نيستند."درنتيجه‌ انگليسيهااوراازسلطنت‌ خلع‌ كردند.او اكنون‌عقيده‌ داشت‌ اگرشاه‌ پوزش‌ بخواهدانگليسيها اورابه‌ سلطنت‌ باز خواهنندگرداند.بنابراين‌يك‌ نقشة‌ اجرائي‌ دربرابر شاه‌ نهاد.

"به‌ اوگفتم‌ بلند شويم‌ و از همين‌ جابه‌ مكه‌ برويم‌. شما درآنجازيارت‌ خواهيدكردومردم‌خواهندفهميد كه‌ يك‌ مسلمان‌ واقعي‌ هستيد.ماازملك‌ خالد"پادشاه‌ عربستان‌ سعودي‌"وامي‌ خواهيم‌ گرفت‌ و سپس‌ عازم‌ انگلستان‌ خواهيم‌ شد و مسائل‌ خودرا با دولت‌ بريتانياحل‌ خواهيم‌ كرد.ما مي‌توانيم‌ ازاينكه‌ به‌ كارگران‌ انگليسي‌ توهين‌ كرده‌ايم‌ پوزش‌ بخواهيم‌ وآنگاه‌ با پشتيباني‌ آنها به‌ تهران‌ برگرديم‌."ولي‌ شاه‌ اين‌ كار رانكرد وملكه‌ هم‌ به‌ بهبهانيان‌ گفت‌مگر ازروي‌ جنازة‌ من‌ بگذريد وچنين‌ نقشه‌اي‌ را اجراكنيد.

در ميان‌ كشورهاي‌ خاورميانه‌ ايران‌ تنها كشوري‌ بودكه‌ از ابتدا سياست‌ همكاري‌ پنهاني‌با اسرائيل‌ را درپيش‌ گرفته‌ بود.درواقع‌ روابط‌ با اسرائيل‌ ،مناسبات‌ ايران‌ باكلية‌همسايگانش‌ راتحت‌ الشعاع‌ قرارمي‌ داد.

در1948 كه‌ دولت‌ اسرائيل‌ تاسيس‌ شدايران‌ به‌ يهوديان‌ عراقي‌ كه‌ بر خلاف‌ يهوديان‌ايراني‌ موردسركوب‌ قرار گرفته‌ بودنداجازه‌ داد از طريق‌ ايران‌ به‌ اسرائيل‌ فراركنند.در اين‌هنگام‌ يكي‌ از وظايف‌ اصلي‌ موصاد،سرويس‌ جاسوسي‌ اسرائيل‌،اين‌ بود كه‌ مهاجرت‌يهوديان‌ به‌ اسرائيل‌ راتسهيل‌ كند.دولت‌ ايران‌ به‌ ماموران‌ موصاداجازه‌ داد در تهران‌ فعاليت‌كنند،يعني‌ به‌ عبارت‌ ديگر ازبدو تاسيس‌ دولت‌ اسرائيل‌، ايران‌ ازاعراب‌ حمايت‌ لفظي‌مي‌كردو به‌ اسرائيل‌ كمك‌ پنهاني‌ مي‌داد.اين‌ يك‌ طرح‌ بادوام‌ بود.

پس‌ از سرنگوني‌ مصدق‌ در1953 امريكا دست‌ بكارشد تا بعنوان‌ قدرت‌ فائقه‌ خارجي‌در ايران‌ جانشين‌ انگليس‌ شود.شاه‌ مشاهده‌ كرد كه‌ از سوي‌ دشمنان‌ محاصره‌ شده‌است‌.صرف‌ نظر از رژيمهاي‌ تندروي‌ جديد عرب‌،اتحاد شوروي‌ همسايه‌ ستيزه‌ جو وتهديدكننده‌ باقي‌ ماندبود.در چنين‌ اوضاع‌ و احوالي‌ بودكه‌ شاه‌ تصميم‌ گرفت‌ همان‌ كارپدرش‌ را بكند:هر گونه‌ مخالفان‌ احتمالي‌ خود رانابودسازدو تقويت‌ نيروهاي‌ مسلح‌ را پايه‌قدرتش‌ قرار بدهد.

به‌ عنوان‌ مثال‌،وقتي‌ شاه‌ در مارس‌ 1956 با دالس‌ ملاقات‌ كرد،به‌ دالس‌ اظهار نمودكه‌به‌ عقيدة‌ او ايران‌"بحراني‌ترين‌ نقطة‌ جهان‌ امروزي‌ است‌."دالس‌ پاسخ‌ داد تعداد زيادي‌كشور در جهان‌ وجود دارند كه‌ خودشان‌ را در همين‌ وضعيت‌ مي‌بينند.اگر قرار شود دولت‌امريكا به‌ خواسته‌هاي‌ هر يك‌ پاسخ‌ مثبت‌ بدهد،مجموع‌ مبلغ‌ كمكهايي‌ كه‌ بايدبپردازد سربه‌ ارقام‌ نجومي‌ خواهدزد.شاه‌ تقاضاي‌ سالي‌ 75 ميليون‌ دلار كمك‌ نظامي‌ طي‌ سه‌ سال‌آينده‌ كرد،ولي‌ دالس‌ عقيده‌ داشت‌ اين‌ مبلغ‌ زياد است‌.شاه‌ اظهار داشت‌ كه‌ به‌ عقيدة‌

اوشايد ايالات‌ متحد در كشورهاي‌ ديگر ازقبيل‌ ويتنام‌ زياد خرج‌ مي‌كند،هر چند اذعان‌داشت‌ كه‌ اين‌ كشور از اهميت‌ فراواني‌ برخوردار است‌.مي‌گفت‌ وضع‌ ويتنام‌ به‌ اين‌ دليل‌ به‌اين‌ شكل‌ درآمده‌ كه‌ مادير دست‌ بكار شده‌ايم‌.او نمي‌خواست‌ شاهد باشد كه‌ ماهمين‌اشتباه‌ را در ايران‌ تكرار كنيم‌ كه‌ چند برابر برايمان‌ گران‌تر تمام‌ خواهدشد.

دالس‌ در ژانوية‌ 1958 يكبار ديگر در تهران‌ بااو گفتگو كردو بلافاصله‌ اوقات‌ تلخي‌خودرا با ارسال‌ تلگرامي‌ بدين‌ مضمون‌ به‌ آيزانهاور نشان‌ داد:"شاه‌ خودش‌ را يك‌ نابغة‌نظامي‌ مي‌پنداردو وزيران‌ او دربرابر وسوسه‌هاي‌ نظامي‌ شاه‌ قادر نيستند از عهدة‌ مسائل‌اقتصادي‌ آني‌ ايران‌ برآيند."دالس‌ پيشنهاد كرد كه‌ آيزنهاور شاه‌ را با دورنماي‌ تبادل‌ نظردربارة‌ مسائل‌ نظامي‌ مدرن‌ خوشحال‌ سازد.چندي‌ بعد آيزنهاور ضمن‌ ملاقات‌ با شاه‌درواشينگتن‌ همين‌ كار راكرد.او به‌ شاه‌ خاطر نشان‌ ساخت‌ كه‌"نگهداري‌ اين‌ همه‌ نيروبراي‌يك‌ جنگ‌ محدود ممكن‌ است‌ از نظر اقتصادي‌ مخالف‌ بامنظور باشد."

شاه‌ سه‌ ماه‌ پس‌ ازبازگشت‌ از آمريكا اميني‌ دومين‌ نخست‌ وزيرش‌ بعداز مصدق‌ رابركناركرد.پس‌ از تجربه‌اي‌ كه‌ بامصدق‌ داشت‌ حاضر نبود اجازه‌ دهد يك‌ ايراني‌ ديگر درداخلة‌ايران‌ يا در واشينگتن‌ طرفداراني‌ پيدا كند.افزون‌ برآن‌ شاه‌ معتقدبود كه‌ اصلاحات‌ اميني‌من‌حيث‌المجموع‌ بيش‌ ازاندازه‌ تندرو و افراطي‌ است‌.

در22 ژانويه‌،يعني‌ شش‌ روز پس‌ از آنكه‌ تهران‌ را ترك‌ كردند،شاه‌ و ملكه‌ فرح‌وهمراهان‌ ازجمله‌ بهبهانيان‌ به‌ سبكي‌ كه‌ سادات‌ ميل‌ داشت‌ برايشان‌ ترتيب‌ بدهد،به‌مراكش‌ عزيمت‌ نمودند.سربازان‌ درمسيرشان‌ قالي‌ قرمز گستردند.گارد احترام‌ مركب‌ ازبيش‌ ارصر سربازبه‌ حالت‌ خبردار ايستاده‌ بود تا شاه‌ از آن‌ بازديدكند.همانند هنگام‌ ورودتوپها به‌ عنوان‌ اداي‌ احترام‌ شليك‌ كردند.همة‌ حضار باهيجان‌ به‌ خداحافظي‌پرداختند.سادات‌ از شاه‌ خواهش‌ كردكه‌ هروقت‌ بخواهدبه‌ مصر بازگردد.شاه‌ وملكه‌ سوارهواپيما شدندو درها بسته‌ شد.شاه‌ به‌ قسمت‌ جلو رفت‌ تادر كابين‌ خلبان‌ دركنارسدهنگ‌معزي‌ بنشيند.



:: بازدید از این مطلب : 11
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 7 تير 1395 | نظرات ()