طلا
نوشته شده توسط : رضا

«Au، عنصر فلزي با قابليت چكش خوري و نرمي زياد و در برابر اكسايش و بسياري از خورنده ها مقاوم و معمولاً آن را با نقره و مس آلياژ مي كنند. طلا به ستاره خورشيد منسوب است»(6)

عده اي از محققين بر اين عقيده اند كه بشر اولين بار طلا را در ماسه هاي كنار رودخانه ها يافت. اما هنوز كاملاً مشخص نشده و همه محققين به يك اتفاق نظر نرسيده اند كه بشر ابتدا طلا را شناخت يا مس را، هر دوي اين فلزها به صورت خالص در طبيعت موجودند .مس در طبيعت بسيار زياد است اما طلا بيشتر جلب توجه مي كند. برخي از محققين بر اين عقيده اند كه مصريان اولين مردمي بودند كه سنگهاي طلا دار را استخراج كرده اند.

          «پير روسو در كتاب تاريخ صنايع مي نويسد: 5 هزار سال پيش، در كشور سومريها، واقع در بين النهرين، طلا به مراتب بيشتر از امروز رايج و متداول بود.»(7) مداركي بدست آمده كه بااستناد به آنها مي توان گفت استخراج طلا و ساختن اشياي طلايي در ايران نيز قديمي مي باشد. معادن طلا و وسايل لازم براي شستشوي آن در موته كه بين كاشان و اصفهان قرار دارد ، كشف شده اند اما تاريخ قدمت آنها مشخص نيست. طلا به علت خلوص شيميايي و فيزيكي كه دارد در محيط طبيعي، پايدار مي باشد. استخراج طلا ي خالص از سنگهاي همراه آن آسان است. از قديمي ترين روشهاي استخراج و تلخيص طلا اين بوده كه پس از آسياب كردن سنگها طلا دار آنها را در آب جاري مي شويند، رسوبات و شن و ماسه كه سبك  تر از طلا مي باشند شسته مي شوند ولي طلا كه سنگين است ته نشين شده و به صورت خالص باقي مي ماند. در هزاره سوم پيش از ميلاد در ايران از طلا براي ساخت زينت آلات استفاده مي كرده اند. مردم در زمان باستان به زيور آلات، روكش كاري ظروف و تزئين درهاي معابد با طلا علاقه مند بوده اند.

          آثار هنري زيادي از طلا در تپة مارليك و چراغعلي تپه پيدا شده است كه در جهان معرف مي باشند.

          با كشف جام جنسلو در جنوب درياچه اروميه و جام هاي زرين مارليك در دره گوهر رود در شمال غربي رشت و نيز جام هاي طلاي كلار دشت مازندران باستان شناسان به اين نتيجه رسيدند كه در اين مناطق امير نشين هايي وجود داشته كه در هزاره اول پيش از ميلاد از هنر و فرهنگ بالايي برخوردار بوده اند. تزئينات ظروف طلايي نيز هنر ظريف و غناي ذوقي آنان را نشان مي دهد. بر روي اين ظروف از شكل حيوانات هم استفاده مي شده. تصوير (10 و 11)

در تپه مارليك در چند گور علاوه بر جام و ظروف، اسلحه و دكمه هاي زرين هم يافت شده است.





:: بازدید از این مطلب : 59
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 7 مرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: