تجربه و شناسایی
نوشته شده توسط : رضا
  • ·         از نظر کیفی، وجود کلسیم را می توان یا بوسیله تشکیل کربنات نامحلول آن، و یا بوسیله مشتعل نمودن آن شعله یک مشعل که ایجاد رنگ قرمز درخشان می‌نماید،تشخیص داد.
  • ·         از نظر کمی، کلسیم را بعد از جداکردن از سایر فلزهای قلیایی خاکی ، بهروش های کرومات- سولفات و یا اتر- الکل ، از آمونیوم ، اگزالات استفاده می کنند کهکلسیم به شکل کلسیم اگزالات رسوب نموده و سپس این رسوب را توزین می‌نمایند. اگزالاتمورد نظر را نیز یا می توان بوسیله اشتعال به اکسید و یا با استفاده ازمحلولهای استاندارد شده پرمنگنات پتاسیم اکسیده نمود.

!خواص شیمیایی
کلسیمعنصری است که نسبت بهفلزات قلیایی و سایرفلزات قلیایی خاکی از قدرت فعالیت کمتری برخوردار است. مانندبریلیم وآلومینیوم ، و برخلاف فلزات قلیایی ، این عنصر بر حسب سوختگی در پوست نمی گردد. باید توجه داشت که در هوا لایه نازکی از اکسید و نیترید بر روی کلسیم تشکیل می شودکه می تواند آن را از اثرات بعدی هوا مصون نگاه دارد، لکن در درجه حرارت بالا اینعنصر در هوا سوخته و تشکیل مقدار زیادی نیترید می دهد. کلسیم تجارتی به آسانی با آبو اسیدها واکنش نموده تولید هیدروژنی می نماید که حاوی مقدار قابل ملاحظه ای از گازآمونیاک وهیدروکربنها ، بعنوان ناخالصی می‌باشد. از حکیم ، می توان بعنوان یک عاملآلیاژ کننده برای فلزات حاوی آلومینیوم به منظور حذف بیسموت از سرب و بعنوان کنترلکننده کربن گرافیتی ، در چدن استفاده کرد. از طرف دیگر می توان از این فلز بعنوانعاملی برای حذف اکسیژن درکارخانجات فولاد و بعنوان عامل احیا کننده در تهیه فلزاتیمانندکروم ،زیرکونیمواورانیمو بعنوان یک ماده جداکننده برایمخلوط گازهاینیتروژن وآرگون استفادهنمود. ضمنا زمانیکه کلسیم ، به آلیاژهای منیزیم افزوده شود (25/0%) ، ساختمان آنهارا تصفیه وموجب کاهش تمایل آتش گیریهای آنها می شود





:: بازدید از این مطلب : 23
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 13 خرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: