پودرهای فلزی
نوشته شده توسط : رضا

 امروزه پودرهای فلزی برای بسیاری از فلزات معمول و تعدادی از آلیاز ها قابل استفاده هستند.فلزات و آلیازهای نظیر: آلمنیوم،آنتیموان،برنج،برنز،کادمیم،کبالت،کلمبیم،مس،طلا،آهن،سرب،منگنز،مولیبدن،نیکل،پالادیم،پلاتین،سیلیسیم،نقره،تانتالم،قلع،تیتانیم،وانادیم،روی،کربورها وتنگستن به نحو موفقیت آمیزی به شکل پودر تولید شده اند.

مقدار قلز تهیه شده به صورت پودر ناچیز است ولی ظرفیت کل تولید صنعت فلز کاری را بطور سریع افزایش می دهد.با این وجود،اهمیت پودرهای فلزی ومصنوعاتی که از پودرها تهیه می شوند در مقایسه با ظرفیت تولید بسیار زیاد است.احتمالا ً بزرکترین رشد مصرف قطعات متالورزی پودر در صنعت اتومیبیل سازی بوده است. 10 سال پیش بطور متوسط هر ماشین آمریکای دارای حدود 4 پوند قطعه متالورزی پودر بوده است.امروزه همین وسیله ممکن است دوبرابر آن مقدار را داشته باشد که روزبروز تقاضای آن نیز افزوده می شود.

بطور کلی ،پودرهای فلزی مخصوص ساخت مصنوعات فلزی را بایستی بعنوان مواد اولیه در نظر گرفت و گرنه به خودی خود محصولات نهائی نیستند.به منظور  تلف جوابگوئی به نیازهای گوناگون ساخت  وخواص فیزکی،اکثر پودر های فلزی در درجات بسیار مصنوعی می سازند.فرآیندهای تولیدی مختلف نیز به فلز پودر شده خواص متفاوتی میدهند .به عنوان مثال ،آهن الکترولیتی دارای خلوص زیادی است که به نوبه خود حصول قابلیت تراکم و خواص مغناطیسی غیر معمول کمک میکند.

آهن کربنیل از ذرات کروی کوچکی تشکیل شده است که آن را برای تولید هسته های الکترونیکی خاص مطلوب میسازد .پودر های اکسیدی احیا شده خواص متمایزی از قبیل اندازه و تخلخل یکنواخت دارند . همین طور ذرات آهن مذاب اتمیزه شده نیز خواص بی مانندی از قبیل ساختمان ریخته گی دندریتی ریز واشکال کروی نامنظم دارند . بنابراین،به منظور جوابگوئی مناسب به نیازهای مصرف نهائی باید پودرفلزی را برای یک مورد استعمال مشخص به دقت انتخاب کرد. در انتخاب آلیازبایستی موارد زیرا درنظر داشت :

1.آلیازمورد نیاز در قطعه تمام شده

2.خصوصیات مورد نیاز در پودر

بسیاری از پودر های فلزی برای مصارف خاصی ساخته میشوند،و تولید کنندگان بایستی با توجه به سفارشاتشان سعی کنندکه مناسبترین پودر ها را تهیه کنند .سازنده نیز به منظورارزیابی پودرها و فشار تولید به نحو شایسته ای آزمایش هایش را توسعه خواهد داد .





:: بازدید از این مطلب : 22
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 13 خرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: