جامعه شناسان و رضایت
نوشته شده توسط : رضا

اغلب تئوریهایی که ازآن نام برده شده, در حوزه روانشناسی, روانشناسی اجتماعی, مدیریت رفتار سازمانی و... می باشند. در بین جامعه شناسان نظریه پردازی که فقط به رضایت و ابعاد آن به طور کامل پرداخته باشد کسی نیست ولی در بین آنان و نظریات ارائه شده توسط بسیاری ازجامعه شناسان مطالبی وجود دارد که به طورمستقیم یا غیر مستقیم و یا به عنوان یک مساله مهم اجتماعی به رضایت پرداخته اند یا اینکه تئوری خود را چنان طرح کرده اند که قابلیت و توانایی تعریف و تبیین رضایت و ابعاد آن در آنها  وجود دارد . از جمله آنها تئوری مبادله  بخصوص صاحب نظران اصلی  آن یعنی هومنز و بلا , تعامل گرایی نمادین مثل گرافینگل و .... یا ساخت گرایان بخصوص پارسونز و... می باشد , که در جای خود بحث خواهند شد.

 

الگوی پارسونز

به عنوان مقدمه نکته ای به قول از هامیلتون ذکر کنیم که :  اوج گل کردن کار پارسونز در دستیابی به طراحی دقیق شبکه و مدلی مشهور به آجیل یا پارادایم چهار کارکردی براساس آنچه وی متغیرهای الگویی کنش نامیده می باشد .

این مدل مفهومی را در سطح گسترده ای از دامنه حوزه هایی نظیر : اقتصاد , جامعه شناسی , سلامت روانی , سازمانها و .... به کار برد.(Hamilton-1985p29)

منظور از شبکه آجیل حروف اول چهارکارکرد می باشد: سازگاری یا انطباق با محیط دستیابی به اهداف , انسجام یا یگانگی و حفظ الگو می باشد.





:: بازدید از این مطلب : 15
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 15 خرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: