نتیجه گیری و جمع بندی نظریات
نوشته شده توسط : رضا

تلاش در جهت شناخت تئوریهای رضایت شغلی نشان دهنده نکته ای مهم است که نظریات شغلی بر مبنای دو نوع مدل تبیینی دسته بندی می شوند. یک دسته تغییرات رضایت شغلی را به ویژگیها و خصوصیات محیط در بر گیرنده آن نسبت می دهند و دسته دیگررضایت شغلی را نتیجه ویژگی وخصوصیات شخصی افراد می دانند. یعنی عده ای به«شغل» نظر دارند عده دیگر به« شاغل» گرونبرک این دو نوع مدل تبیینی با تبیینهای کرایشی و موقعیتی می نامد. وجه تسمیه آن این است که اصطلاح گرایش به باورها, نگرشها. ویژگیهای شخصی و شخصیتی فرد اطلاق می شود و اصطلاح موقعیت به عوامل بیرونی و محیطی اشاره دارد.

 

عوامل دیگر موثر بر رضایت شغلی

با توجه به تحقیق حاضرکه در سطح یک سازمان صورت می گیرد برخی متغیرهای موقعیتی – محیطی دیگر و تعدادی متغیر فردی موثر بر رضایت شغلی مورد بررسی قرار می گیرند.

 

متغیرهای شخصی

به طور کلی پژوهشهای مربوط به نقش متغیرهای شخصی در رضایت شغلی نشانگر اثرهای جزئی است.(کمپ1370ص272)

1-   سن

 عده زیادی از صاحب نظران بر این باروند که رابطه سن و رضایت شغلی کارمندان یک رابطه مستقیم خطی است ؛ به این معنی که اگر سایر شرایط را ثابت نگه داریم کارمندان مسن تر خشنودی شغلی شان بیشتر از کارمندان جوانتر است. کارمندان مسن توقعات متعدل تری دارند, اهل بلند پروازی نیستند و انتظارات خود را منطبق بر توانایی ها و واقعیات می سازند. پس با بالا رفتن سن خشنودی و رضایت شغلی افزایش می یابد.(پرهیزگار1368)

2-   جنس

در مورد جنسیت نیز اختلاف در تحقیقات به چشم می خورد. برخی اظهار داشته اند که زنان بیشتر از مردان از شغل خود رضایت دارند و این به دلیل, عدم مسئولیت زنان در تامین مخارج خانواده, جنبه های سرگرم کننده کار برای آنان در ایجاد آرامش روحی و...است.(محمدی1378ص147) در برخی تحقیقات نیز رابطه معنی داری بین جنسیت و رضایت از شغل یافت نشده است و عده ای تفاوت های زنان و مردان را در رضایت یا رضایتی از شغل به سطوح متفاوت شغلی منتسب می دانند نه جنسیت آنان .

3-   تحصیلات

در تحقیقات متعدد, تحصیلات رابطه ای با رضایت شغلی نداشته است. شواهد نسبتا پایداری وجود دارد که حاکی از آنکه , با ثابت نگهداشتن سطح شغل , میان سطح تحصیلات فرد و رضایت شغلی او رابطه ای منفی وجود دارد.(به ویژه رضایت از درآمد )( کورمن1370ص231)

 

حقوق و دستمزد

در خصوص تاثیردستمزد بر رضایت , پژوهشهای فراوان و گسترده ای صورت گرفته است.دستمزد برای اکثر گروههای شغلی از مهمترین شرایط کاری محسوب می شود و آن به دلیل عامل بودن دستمزد در ارضاء نیازهای اساسی فرد محسوب می شود و همچنین دستمزد و درآمد نمادی از پایگاه اجتماعی فرد تلقی می گردد.

 





:: بازدید از این مطلب : 32
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 15 خرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: