تاریخچه
نوشته شده توسط : رضا

آلیاژهای روی از قرنها پیش استفاده میشده است. کالاهای برنجی که به 1000-1400 سال پیش باز میگردند در فلسطین پیدا شده اند و اشیاءرویی با 87% روی درTransylvania ما قبل تاریخ یافت شده اند. بهخاطر نقطه جوش پایین و واکنش شیمیایی این فلز (روی جدا شده دود شده و قابل دست یابینبود) خصوصیات واقعی این فلز در زمان باستان مشخص نشده بود. ساختبرنج به رومی ها نسبتداده شده و مربوط به 30 سال پیش از میلاد میباشد. آنها Calamine ومس رابا یکدیگر در بوته آهنگری حرارت میدادند که در این عمل اکسید روی در Calamine کاهشمیافت و فلز روی آزاد توسط مس به دام انداخته میشد و به شکلآلیاژدر می آمد. برنج بدست آمده یا در قالبریخته میشد یا با چکش به شکلهای مختلف در می آمد.

استخراج و تصفیه روی ناخالص در 1000 سال پیش از میلاد مسیح درهند وچین صورت میگرفتهاست. در غرب نیز کشف فلز روی بهAndreas Marggrafآلمانی در سال 1746 برمیگردد.
شرح تولید برنج در اروپای غربی در کتابهای Albertus Magnus در سال 1284به چشم می خورد. این فلز در قرن 16 به میزان قابل توجه شناخته شد. Agricola در سال 1546 اعلام کرد که وقتی که سنگ معدن روی گداخته میشود فلز سفید میتواند منقبض شود ودیوارهکوره را بتراشد. او در نوشته های خود به این مسئله نیز اشاره کرد که فلزیشبیه آن به نام Zincum در Silesia تولید می شده است. پاراسلیوس (متوفی به سال 1541) اولین کسی درغرب بود که گفت Zircum فلزی جدید است که در مقایسه با فلزات دیگر خواص شیمیاییجداگانه ای دارد. نتیجه آن است که فلز روی زمانی شناخته شده که Margaraf کشفیاتش راشروع کرد و در حقیقت فلز روی دو سال زودتر توسط شیمیدان دیگری به نام Anton Von Swab تجزیه شده و بدست آمده بود. اما تحقیقاتMargraaf جامع تر بود و بخاطر تحقیقاتشبه عنوان کاشف روی شناخته شد.
قبل از کشف تکنیک غوطه وری سولفید روی Calamine تنها منبع معدنی فلز روی بوده است.

نقش بیو لوژیکی


روی از عناصر ضروری زندگی انسان است که برایبقاء و زندگی انسان لازم است. کمبود روی در حیوانات موجب افزایش وزن میشود. روی درانسولین Zinc Finger Proteins و آنزیم هایی مانندSuper Oxide Dismutaseوجود دارد. بر اساسبسیاری از منابع مصرف قرصهای حاوی روی میتواند در برابرسرما خوردگیوآنفولانزاایمنی ایجاد کند. با این حال هنوزبر سر این مساله اختلاف نظر وجود دارد.

پیدایش


روی بیست و سومین عنصر در پوسته زمین از نظر فراوانی میباشد. بسیاری از سنگهای معدنی سنگین استخراج شده حاوی 10% آهن و 40-50% روی میباشند. معادنی که از آنها روی استخراج میشود شامل Sphakrite, Zinc Blende, Smith sonite, Calamine, Franklinite میشوند.





:: بازدید از این مطلب : 18
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 13 خرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: